Poslato: 30.08.2005 u 15:39 | IP Prijavljen
|
|
|
Evo dragi prijatelji, posto o akvaristici ono malo sto znam - to znam tako sto sam procitao ovde - pa tu i ne mogu dati neki doprinos, al' o fotografiji pomalo i znam - pa rek'o ajd' da malo pripomognem na tom polju... - ovo je inace malo modifikovana verzija maila koji sam poslao jednom svom prijatelju koji zivi u norge... - malo je duze, ali mislim da ima i ponesto poucno. dakle:
Dakle situacija je sledeca:
Da bi digitalnim aparatem napravio dobru COLORNU sliku NAJVAZNIJE podesavanje ti je balans bele svetlosti (white ballance ) – sad da te ne davim kako to i sta radi, uglavnom, to onda podesi cip, i softver u aparatu da lepo odgovara temperaturi svetla (-to temperatura svetlosti zapravo = kolika je temperatura nekog crnog tela da bi emitovalo bas tu svetlost).
Posledica dobrog podesavanja bele svetlosti = da ti boje budu ispravne (znaci da bela bude bela,a ne plava, i crna bude crna i tako dalje..).
Kad se zeznes – boje budu “pomerene” – n.pr. ako si video slike sto je geri okacio zimus sto su isli da pecaju na nekom jezercetu u ledu – slike do swih yayona, ali su bile plave - ostao mu digitalac podesen verovatno od sto je slikao po kuci, pa su sve otisle u plavo. – a to ume biti jako tuzno kad odes negde, a tek kuci provalis da si se zaheb’o –posto to gde si bio, uglavnom nije “ispred zgrade”, no je malo dalje....
Znaci ako slikas napolju, podesis ili na daylight (dnevno) – to je ona slicica sa suncem – ako je bas bas jako sunce, ako je “onako” ili ga nema uopste – onda stavis na cloudy (oblacic). Ako je bash bash sunce, a ima i sneg – stavis na snow. Ako slikas unutra u kuci, i ako ti je upaljena neka sijalica onda fluorescent , ako ces da palis i blic, onda (ne znam dal’ ima na nikoncetu tvom - sad kad se budem okacio na net cu da ga negde iskopam i da vidim sta on konkretno ima/nema), znaci ako i blic i sijalica – ako ima – fluorescentH(kombinacija dnevnog i tog – posto je blic zapravo dnevno svetlo) – jako bitno ti je da procitas ono uputstvo sto si dobio uz aparat od pocetka do kraja, pa ako ti nije nesto jasno, a ti procitaj jos jednom.
AutoWhiteBallance - to je najlosija moguca opcija. T.j. ona nije najlosija - u vecini slucajeva ona daje zadovoljavajuce rezultate - ali - kose jos zadovoljava sa zadovoljavajucim? Meni “dobro” pocinje na “odlicnom” ;)
Manual white ballance - u 95% slucajeva daje najbolje rezultate (ako aparat ima tu opciju) - varijanta a) - uzmes nesto belo (beli zid, beli papir (moze i sivo)(da da)) - ispunis ceo kadar, i “puknes” odgovarajucim tasterom za manual w.b. na to - i onda aparat to proglasi za belu boju (zapravo podesi gorepomenutu temperaturu svetlosti).
Ono sto sam ja kao dokazani improvizator (jel’ sam ja muzikan’ i sveopci umjetnik, il’ nisam ? - m’s’m stvaaarno......) dakle, ima bolja prirucna fora - uzmes paus papir (ja ga silom 1 od profesija kojima se bavim imam u znatnim kolicinama) - stavis parce preko objektiva, a aparat stavis kao da bi objekat snimao tebe (dakle podesices w.b. prema UPADNOM svetlu - ono koje pada na objekat - i isto “ocitas” tako belo svetlo. - hvala hvala, aplauzi nisu potrebni - nego lepo blago meni - jedno stakleno pivo molim kad se sretnemo uzivo.
Uglavnom, to ti je dakle prvo – ja u principu uvek neke stvari podesim unapred – kad krenem iz kuce, ja dole u kolima podesim wb i osetljvost, a na “pravom” aparatu stavim na Ps(speed/sport – posto sa pravim aparatom po gradu slikam uglavnom sa 300mm teleobjektivom, a kod njega je izrazeno tresenje ruku, pa ti treba velika brzina zatvaraca), a svetlomer na centralni, ili spot (nikad recimo po gradu (a i inace) ne koristim matrix (evalutive, ili kako se vec zove) svetlomer (onaj sa cele scene - on se precesto zezne...). -to kad snimam sa autofokusnim objektivima, sa manuelnim drzim na a (apperture - blenda) programu - zbog “brzine” - po gradu je uglavnom za dobru sliku od presudnog znacaja brzina (shodno tome kompakt - digitalci zbog shutter laga, i ostalih sporosti su prilicno neprakticni za te neke akcije).
Znaci kren’o si na pecanje – vidis lep dan – w.b. na oblak, ili sunce. I osetljivost (ISO)
Iso je ekvivalentno osetljivosti filma (pravog fotografskog) sto je veci broj – to je cip “osetljiviji” t.j. MANJE svetla je potrebno da ga przi , da bi on zabelezio sliku.
Posledice: na maloj osetljivosti, treba vise svetla – znaci expozicije su duze, znaci ako ti ruka nije mirna, moze ti slika biti mutna jer se aparat zatres’o. s druge strane, uvek ako mozes da odradis na najmanjoj osetljivosti - to i uradi – jer je tu slika najkvalitetnija – znaci one kockice(pixeli) budu “najlepsi” (jeb’ ga ne znam kako bi recima rek’o)
Na velikoj osetljivosti slika ima izrazena zrnca (t.zv. shum – smetnje) – onako izgleda malo “prljavo” il’ *ga vec kako . – s tim sto ako je malo svetla, tu i tamo ev. Moras povecati osetljivost – dakle, mozes da stavis osetljivost na AUTO – negde u menijima ili funkcijama (to moras sam videti u uputstvu gde je) – posto aparat na ISO-AUTO postavlja u startu najmanju osetljivost.
Onda expozicija – to ti je kombinacija brzine zatvaraca i blende. DRUGO NAJVAZNIJE PODESAVANJE. Zatvarac odredjuje vreme koliko ce svetlo da “przi” chip (onaj delic koji “kupi” svetlo), a blenda kolicinu svetla – to radi kao sarenica na nasem oku – suzava se i povecava (nocu su ti zenice vel’ke, a na suncu sitne – ustvari zenica je ista, a sarenica je otvorena ili zatvorena i regulise kolicinu protoka svetlosti kroz socivo i tamo nazad u oku na retinu, i neke cunice i cepice (ti cunici i cepicu su dakle ccd, ili cmos, ili foveon chip kod fotoaparata, odnosno filim kod PRAVOG fotoaparata (ha ha).
Tu mozes slikati na P(rogramu). – malo dok (kad) budes slikao – razmisljaj sta si ono bese uradio, pa ces brzo uklaviriti sta/ i kako. - svaka digitalna slika ima svoj exif file - pisu bukvalno svi parametri - cak i zarisna duzina na tri decimale (sto ce ti trebati mozda jednom u dalekoj buducoj proslosti, ili ti - nikad, - al’ eto - ima i to (da se ne baci gicama). – to u smislu da aparat meri svetlo, i pravi “prosecnu” expoziciju za celu scenu. Medjutim, ako si na suncu jakom, uglavnom on tu ne moze da zna sta ti ‘oces, pa se ti onda odlucis sta ‘oces – pa ako ti je to sto ‘oces bas ono sto je na suncu – onda moras da ides u + - expozicija kompenzacija i da stavis -1ili2 (minus), ako ti je to nesto tamniji deo slike – onda normalno – ides na + videces vec koliko ce biti potrebno kad malo budes slikao (znaci ovde je potrebno malo praxa&kontanje). - imace se mnogo veci uspeh u ucenju ako dooobro promislis, i proucis exif fajlove za deset slika, nego ako snimis deset hiljada slika na “auto” modu. - ja se doduse ne zezam sa tim plus minus kompenzacija expozicije, nego drzim svetlomer na centralnom, ili na spotu - i ocitam svetlo tacno sa detalja koji me interesuje , “zakljucam” ekspoziciju, prekadriram (dakle “uhvatim” u kadar to sto slikam onako kako sma zamislio(posto gotovo nikad ne stavljam objekat na centar jer..... mora malo da se slika, pa ces vec prokljuviti zasto ne stavljam na centar ;) )
Onda na suncu, tu i tamo vidi, ako slikas nekog, i on ti je blizu – upali i blic. Da da, upali i blic – on onda razbija jako ostre senke koje su na ocima (jer je sunce uglavnom gore iznad, a oci ljudima nisu ko ribama zalepljene, nego su u ocnim dupljama (ulubljene - udubljene). Doduse, ponekad je sunce i odozdo – al’ to je onda s druge strane planete, a kod tebe je onda noc – pa i tu moras upaliti blic – da bi ista vid’o ha ha ha. Mada, ja nocu kad god mogu - NE KORISTIM blic.
Ondaaa, kompresija slika – stavi uvek na najvecu rezoluciju (znaci da ti NAJMANJE slika staje na karticu – al’ ce zato biti najkvalitetnije moguce – to isto moras naci u uputstvu gde je - znaci neki super fine, i super high compression i tako to
.
Prelazne i zavrsne odredbe koje mi padaju na pamet:
Baterije uvek isprazni do koske, pa ih puni. Imaj uvek dva (tri) seta baterija rezervnih. - ispraznice ti se UVEK onda kada ugledas neku dobru sliku. Ako je napolju ‘ladno (sto kod tebe tu i nije neka novost) drzi aparat u unutrasnjem nekom dzepu – dakle uz telo – na minusu baterijama opada kapacitet, a LCD (displej) ... hm... ne voli lcd bas tu zimu... ha ha. I to stavi aparat u neku najlon kesu. Cak i kad je jako ‘ladno, i kad se treses od zime, istovremeno se iznojis, ako je aparat u ne-kesici – vodena para se vata na metalne delove sto moze izazvati (kasnije) koroziju, i probleme u funkcionisanju. I kad je dakle ‘ladno – prvo sve pripremis sta ces da slikas (ne znam – ribu, stap ovo..ono... flajka rakije...) i onda samo izvuces aparat – nanisanis skljoc skljoc, i natrag u kesu, i u dzep (unutrasnji). - cak i profi DSLR - i NE RADE na minusu (zasto li ono, cika doktorokac bokac nece dati svoga nikoncica ef-ema, dok i poslednji proizvodjac filma “dise”.....)
Zakljucci:
Eto ovo ti je ukratko (ha ha, opet se postavlja ono pitanje : kakav li je bouz kad je “udugacko” ha ha)
Procitaj ti sad ovo lepo blago nama, i procitaj uputstvo, i malo skljocaj, pa ako ima nejasnoca, - a ti procitaj jos jednom ( i misli o tome), ako i dalje ima neka nejsnoca - gukni, pa cemo da resimo. – nisu valjda japanci pametniji od nas? - ipak su nasi ljudi izmislili ponesto, a ne secam se da su japonezi ista izmislili...(al sve sto prave - dobro naprave ha ha).
__________________ Stotinu je bolesti, jedan je doktor
|